Vi har inga
hemligheter.

Vårt mål är att vara det mest transparenta textilföretaget i världen. Vi jobbar hårt, för att nå vårt mål. År 2016 publicerade vi ett ansvarsprogram som sträcker sig till år 2020 och gav nytt liv till våra kunders gamla jeans genom att göra mjuka frottéhanddukar av dem. Vid behov gör vi något åt en sak istället för att skrika från baksätet, och tack vare det har vi valts den mest ansvarsfulla aktören inom vår bransch i Sustainable Brand Index-undersökningen år 2016.

Vårt företag har värden, som fungerar som en stark grund för vårt dagliga arbete. Du kan bekanta dig med vår ansvarsrapport (på engelska) eller läsa våra värden i ett nötskal nedan.

Finlaysons värden i ett nötskal:

VI LOVAR ATT VARA SNÄLLA MOT ALLA, MED UNDANTAG AV DEM SOM ÄR DUMMA MOT SIN MILJÖ.

För oss innebär ansvar att vi fungerar som en god person fungerar med sina grannar och sin omgivning. Alla våra butiker
använder EKOenergi. Vi tillverkar bara kvalitetsprodukter med en brukstid, som är så lång som möjligt. Vi strävar efter att minska
vår klimatpåverkan och letar efter nya, mera ekologiska material.

VI ÄLSKAR ÅTERVINNING

Vi vill ta ansvar för vad som händer med textiler efter att de inte längre används. Vi startade en kampanj där vi samlade in pensionsfärdiga lakan och tillverkade trasmattsbitar och -dynor av dem i Finland. Återvinningen av lakan lyckades över alla förväntningar och kändes så bra, att vi gjorde det till ett bestående handlingssätt.

Trasmattsbitarna blev inte de enda återvinningsprodukterna, utan vi började också göra handdukar av gamla jeans och klädnypor av material som lämnat över i plastfabriker.

Vi håller alla sinnen öppna och lovar att vara i frontlinjen i allt som gäller återvinning.

KÖP MINDRE,
MEN BÄTTRE

Vi tillverkar bara kvalitetsprodukter med en brukstid, som är så lång som möjligt. Alla våra produkter uppfyller våra strikta kvalitetskrav och de flesta av dem är Öko-Tex-märkta, vilket garanterar att produkterna inte innehåller skadliga kemikalier och är säkra för sina användare.

I vårt produktsortiment finns också ett stort utbud av Reilu-handdukar och –badrockar, som är tillverkade av exklusivt, handplockat Fairtrade bomull. Bomullet odlas på ett traditionellt sett med respekt för människan och naturen.

VI ÄR MÅNA OM VAD VI KÖPER.

Våra produkter tillverkas främst i Europa och i Turkiet. Alla våra partners måste engagera sig i BSCI Code of Conduct. Vi följer våra partners genom BSCI — 95 % av våra inköp från riskländer revideras inom BSCI eller SA8000 (12/2016). Vi har också publicerat en lista över alla våra leverantörer på vår hemsida. Kika in vår produktionslista (på engelska) >>

VI SÄLJER INTE VÅRA PRODUKTER TILL DE ONDA.

Vi slutade samarbeta med en av våra återförsäljare, eftersom dess ledning har kopplingar till en webbpublikation, som publicerar
rasistisk och sekteristisk propaganda i Finland.

Vi kan inte samarbeta med någon som har så radikalt annorlunda värden än vi.

Vi har identifierat de viktigaste intressentgrupperna och vi kommer att öka på samarbeten med dessa innan år 2020. Vi berättar också aktivt om vårt företagsansvar vid olika evenemang.

KÄRLEK TILLHÖR ALLA.

Finlaysons Tom of Finland-kollektionen lanserades som en hyllning till Touko Laaksonens (1920 — 1991) konst.

Vi prydde våra produkter med de välkända maskulina mansfigurerna från Tom of Finlands teckningar, och våra val av motiv är ett kraftfullt
budskap till förmån för tolerans.

År 2016 tog vi ställning mot rasism och hatsnack. Vi gav design-projektet ”100 Leijonaa Suomelle” (100 Lejon till Finland) till 100-åriga Finland. Projektets syfte var att ge vardagsssällskap till det officiella finska lejonet. Vi tror att det finns utrymme för fler än ett lejon, i ett mångsidigt land.

Vår produktion

Steg för steg mot en transparent produktionskedja.

Se produktionskedjan

Vad gjorde vi år 2016?

Ansvarsöversikt 2016